PENANDA WACANA KARANGAN
PERENGGAN PENDAHULUAN
(KSSMJA)
|
|
TEKNIK
|
PENANDA WACANA
|
K-KENYATAAN TEMA
|
·
Dalam
menongkah arus pemodenan, kita sering kali disogokkan dengan isu ………………
·
Dalam
meniti alaf baharu, pelbagai isu/kemelut yang
telah disajikan sama ada melalui media elektronik mahupun media cetak.
·
Pada
era globalisasi dunia tanpa sempadan, perbahasan tentang …..…… sering diperkatakan oleh masyarakat di Malaysia.
·
Dalam
meniti ranjau kehidupan yang penuh pancaroba ini, isu ………… sering kali
dipolemikkan sama ada di warung-warung kopi mahupun dibahaskan di parlimen.
·
Isu/Mauduk
tentang …………… tidak pernah sunyi daripada menjadi topik perbincangan hangat
yang dibahaskan dalam pelbagai medium komunikasi di Malaysia.
|
M-MENGAPA
?
Ayat
Tanya
|
·
Persoalannya
kini, ……… [tugasan soalan]……… ?
·
Persoalan yang sering berlegar-legar di minda kita
ialah……?
·
Persoalan yang sering menjadi tanda tanya kepada
kita ialah …?
·
Persoalan yang telah menerjah dan menerawang dalam
minda kita ialah …………?
·
Persoalan yang akan dikupas sekejap lagi ialah ……………..?
|
JA-JAWAPAN
Ayat Arah
|
·
Oleh
hal yang demikian, ………[skop soalan]………
yang mewarnai fokus perbincangan akan dikupas dan dibugar secara
terperinci untuk kepentingan/kebaikan semua pihak.
·
Tiada
penyakit yang tiada penawarnya, maka usaha-usaha/prakarsa yang konkrit, sistematik lagi pragmatik
harus dilaksanakan secara berterusan agar masalah ini boleh dibasmi sehingga
ke akar umbi.
·
Sebagai
memperkukuh persoalan tersebut, punca-punca/faktor-faktor yang menunjangi masalah ini perlu
diperincikan demi kebaikan bersama.
·
Usaha
pasti akan membuahkan hasil kalau pelbagai
langkah yang efektif dan drastik dilakukan segera untuk mengatasi masalah
yang sudah bersarang lama di negara kita ini.
·
Setelah
meneliti dan mengkaji …tugasan/tema….. sehingga ke akar
umbi, saya bersetuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa …………….
|
AYAT
JUDUL/IDEA
|
AYAT HURAIAN
|
AYAT CONTOH
|
PENUTUP
|
Sebagai cetusan minda saya yang pertama…
|
Hal ini berlaku demikian kerana
Tambahan pula,…
|
Sebagai contoh,
|
Sebagai menggulung segala yang telah
diperkatakan, jelaslah bahawa…
|
Merenung sejenak memikirkan rasionalnya…
|
Hal ini tercetus disebabkan oleh…
Lagipun,….
|
Biar kita ambil contoh…
|
Sebagai penghias bicara akhir, jelaslah bahawa…
|
Dari perspektif yang lain pula,…
|
Kita perlu mengakui hakikat bahawa…
Ketahuilah,…
|
Bagi membuktikan perkara ini, contoh yang
boleh diketengahkan ialah…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Kesinambungan dan kelangsungan disikusi ini…
|
Hal ini dikatakan demikian kerana…
Yang paling nyata ialah,….
|
Sebagai analoginya…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Mauduk seterusnya…
|
Dalam konteks ini,
Pada masa yang sama,…
|
Biar kita lihat…
|
Sebagai mengakhiri diskusi ini…
|
Menyingkap jendela langkah konkrit…
|
Daripada realiti ini, dapat kita jelaskan…
Sekiranya,../Jika,…
|
Contoh ketara yang paling dekat dengan kita…
|
Sebagai konklusinya, jelaslah bahawa…
|
AYAT JUDUL/IDEA
|
AYAT HURAIAN
|
AYAT CONTOH
+KESAN
|
PENUTUP
|
Beralih pula pada perspektif yang lain, …….
|
Hal ini berlaku demikian kerana
|
Sebagai contoh,
Kesannya
|
Sebagai menggulung segala yang telah
diperkatakan, jelaslah bahawa…
|
Skop perbincangan akan diteruskan lagi dari
aspek …….
|
Hal ini tercetus disebabkan oleh…
Yang paling nyata ialah…
|
Biar kita ambil contoh…
Impaknya,…
|
Sebagai penghias bicara akhir, jelaslah
bahawa…
|
Memang tidak dapat dinafikan bahawa ……….
|
Kita perlu mengakui hakikat bahawa…
Bertitik tolak daripada itu,….
|
Bagi membuktikan perkara ini, contoh yang
boleh diketengahkan ialah…
Implikasinya,…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Suatu hakikat yang tidak dapat diketepikan /
dikesampingkan ialah ………
|
Hal ini dikatakan demikian kerana…
Tambahan pula….
|
Sebagai analoginya…
Justifikasinya,….
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Kita tidak seharusnya memandang sebelah mata
terhadap peranan yang dimainkan oleh ………
|
Dalam konteks ini,
Begitu juga halnya dengan,…..
|
Tamsilannya,
Oleh itu,….
|
Sebagai mengakhiri diskusi ini…
|
Beralih pula pada perspektif yang lain, …….
|
Daripada realiti ini, dapat kita jelaskan…
Dengan berbuat demikian,…
|
Sebagai tamsilnya,
Secara tidak langsung/secara langsung,…
|
Sebagai konklusinya, jelaslah bahawa…
|
AYAT JUDUL/IDEA
|
AYAT HURAIAN
|
AYAT CONTOH
|
PENUTUP
|
Lanjutan daripada huraian yang telah
dinyatakan di atas …….…
|
Hal
ini berlaku demikian kerana
Tambahan
lagi,…
|
Sebagai
contoh,
Impaknya,…
|
Sebagai
menggulung segala yang telah diperkatakan, jelaslah bahawa…
|
Setelah meneliti perbincangan di atas secara
mendalam dan terperinci, mauduk tentang …….. akan dibugar dari perspektif
………..
|
Hal
ini tercetus disebabkan oleh…
Oleh
itu,…
|
Biar
kita ambil contoh…
Kesannya,…
|
Sebagai
penghias bicara akhir, jelaslah bahawa…
|
Kupasan dan huraian tentang ……….. tidak harus
ada titik noktahnya, maka sebagai meneruskan kesinambungan kupasan, moleklah
andai kata ditinjau pula dari aspek…..
|
Kita
perlu mengakui hakikat bahawa…
Begitu
juga halnya….
|
Bagi
membuktikan perkara ini, contoh yang boleh diketengahkan ialah…
Implikasinya,…
|
Sebagai
penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Sebagai penutup tirai
perbincangan, ………tema…….. yang dibincangkan di atas akan ditinjau dan dibugar
dari sudut ……… (Idea terakhir)
|
Hal
ini dikatakan demikian kerana…
Dengan
berbuat demikian,….
|
Sebagai
analoginya…
Kesannya,…
|
Sebagai
penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Kita tidak seharusnya memandang sebelah mata
terhadap peranan yang dimainkan oleh ………
|
Dalam
konteks ini,
Kendatipun
demikian,…
|
Biar
kita lihat…
Justifikasinya,…
|
Sebagai
mengakhiri diskusi ini…
|
PERENGGAN PENUTUP
: PESAHAKE
|
|
PESAHAKE
|
PENANDA WACANA
|
PE-PENEGASAN
|
-
Berdasarkan huraian berkaitan dengan
(TEMA), ternyatalah bahawa (AKAR TEMA)……
-
Sebagai menggulung segala yang telah
diperkatakan…
-
Sudah terang lagikan bersuluh, isu ini/
semua pihak …
|
SA- SARANAN
|
-
Oleh itu, kita/semua pihak/pihak
sekolah/masyarakat dll haruslah……
-
Jika semua pihak berganding bahu ibarat
ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni, insya-Allah isu/masalah ini
akan ….
-
Jika semua pihak mengambil langkah
berjaga-jaga umpama sediakan payung sebelum hujan, sudah tentu peribahasa
nasi sudah menjadi bubur tidak akan berlaku.
|
HA – HARAPAN
|
-
Demi merealisasikan visi kudsi Wawasan
2020, marilah kita bersama-sama …..
-
Dengan keizinan Tuhan Yang Maha Esa,
kita yakin dan percaya bahawa
-
Diharapkan,….
|
KE - KESIMPULAN
|
-
Sebagai kesimpulannya, marilah kita…..
-
Tuntasnya, dapatlah kita rumuskan di
sini bahawa …
-
Tidak ada kusut yang tidak terlerai,
tidak ada keruh yang tidak jernih, oleh itu, kata sepakat seia sekata perlu
diambil untuk menangani isu ini.
|
No comments:
Post a Comment