KAD
SMARToISI UNTUK PENANDA WACANA MENARIK (HAFALAN) HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN ISI -------PENANDA WACANA
MENARIK
AYAT
JUDUL/IDEA
|
AYAT
HURAIAN
|
AYAT
CONTOH
|
PENUTUP
|
Sebagai
cetusan minda saya yang pertama…
|
Hal ini
berlaku demikian kerana
Tambahan
pula,…
|
Sebagai
contoh,
|
Sebagai
menggulung segala yang telah diperkatakan, jelaslah bahawa…
|
Merenung
sejenak memikirkan rasionalnya…
|
Hal ini
tercetus disebabkan oleh…
Lagipun,…
|
Biar
kita ambil contoh…
|
Sebagai
penghias bicara akhir, jelaslah bahawa…
|
Dari
perspektif yang lain pula,…
|
Kita
perlu mengakui hakikat bahawa…
Ketahuilah,….
|
Bagi
membuktikan perkara ini, contoh yang boleh diketengahkan ialah…
|
Sebagai
penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Kesinambungan
dan kelangsungan disikusi ini…
|
Hal ini
dikatakan demikian kerana…
Begitu
juga halnya dengan…
|
Sebagai
analoginya…
|
Sebagai
penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Mauduk
seterusnya…
|
Dalam
konteks ini,
Lagipun,…
|
Biar
kita lihat…
|
Sebagai
mengakhiri diskusi ini…
|
Menyingkap
jendela langkah konkrit…
|
Daripada
realiti ini, dapat kita jelaskan…
Sekiranya…/Jika…
|
Contoh
ketara yang paling dekat dengan kita…
|
Sebagai
konklusinya, jelaslah bahawa…
|
KAD SMARToISI UNTUK PENANDA WACANA MENARIK
(HAFALAN) HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN ISI -------PENANDA WACANA
MENARIK
AYAT JUDUL/IDEA
|
AYAT HURAIAN
|
AYAT CONTOH
|
PENUTUP
|
Sebagai cetusan minda saya yang pertama…
|
Hal ini berlaku demikian kerana
Tambahan pula,…
|
Sebagai contoh,
|
Sebagai menggulung segala yang telah
diperkatakan, jelaslah bahawa…
|
Merenung sejenak memikirkan rasionalnya…
|
Hal ini tercetus disebabkan oleh…
Lagipun,….
|
Biar kita ambil contoh…
|
Sebagai penghias bicara akhir, jelaslah
bahawa…
|
Dari perspektif yang lain pula,…
|
Kita perlu mengakui hakikat bahawa…
Ketahuilah,…
|
Bagi membuktikan perkara ini, contoh yang
boleh diketengahkan ialah…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Kesinambungan dan kelangsungan disikusi ini…
|
Hal ini dikatakan demikian kerana…
Yang paling nyata ialah,….
|
Sebagai analoginya…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Mauduk seterusnya…
|
Dalam konteks ini,
Pada masa yang sama,…
|
Biar kita lihat…
|
Sebagai mengakhiri diskusi ini…
|
Menyingkap jendela langkah konkrit…
|
Daripada realiti ini, dapat kita jelaskan…
Sekiranya,../Jika,…
|
Contoh ketara yang paling dekat dengan kita…
|
Sebagai konklusinya, jelaslah bahawa…
|
KAD
SMARToISI UNTUK PENANDA WACANA MENARIK (HAFALAN) HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN ISI -------PENANDA WACANA
MENARIK
AYAT JUDUL/IDEA
|
AYAT HURAIAN
|
AYAT CONTOH +KESAN
|
PENUTUP
|
Beralih
pula pada perspektif yang lain, …….
|
Hal ini berlaku demikian kerana
|
Sebagai contoh,
Kesannya
|
Sebagai menggulung segala yang telah
diperkatakan, jelaslah bahawa…
|
Skop
perbincangan akan diteruskan lagi dari aspek …….
|
Hal ini tercetus disebabkan oleh…
Yang paling nyata ialah…
|
Biar kita ambil contoh…
Impaknya,…
|
Sebagai penghias bicara akhir, jelaslah
bahawa…
|
Memang
tidak dapat dinafikan bahawa ……….
|
Kita perlu mengakui hakikat bahawa…
Bertitik tolak daripada itu,….
|
Bagi membuktikan perkara ini, contoh yang
boleh diketengahkan ialah…
Implikasinya,…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Suatu
hakikat yang tidak dapat diketepikan / dikesampingkan ialah ………
|
Hal ini dikatakan demikian kerana…
Tambahan pula….
|
Sebagai analoginya…
Justifikasinya,….
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Kita
tidak seharusnya memandang sebelah mata terhadap peranan yang dimainkan oleh
………
|
Dalam konteks ini,
Begitu juga halnya dengan,…..
|
Tamsilannya,
Oleh
itu,….
|
Sebagai mengakhiri diskusi ini…
|
Beralih
pula pada perspektif yang lain, …….
|
Daripada realiti ini, dapat kita jelaskan…
Dengan berbuat demikian,…
|
Sebagai
tamsilnya,
Secara
tidak langsung/secara langsung,…
|
Sebagai konklusinya, jelaslah bahawa…
|
KAD
SMARToISI UNTUK PENANDA WACANA MENARIK (HAFALAN) HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN ISI -------PENANDA WACANA
MENARIK
AYAT JUDUL/IDEA
|
AYAT HURAIAN
|
AYAT CONTOH
|
PENUTUP
|
Umum
mengetahui bahawa ………
|
Hal ini berlaku demikian kerana
Jika…
|
Sebagai contoh,
Kesannya,…
|
Sebagai menggulung segala yang telah
diperkatakan, jelaslah bahawa…
|
Sebagaimana
yang kita maklumi ……..
|
Hal ini tercetus disebabkan oleh…
Sekiranya….
|
Biar kita ambil contoh…
Impaknya, …
|
Sebagai penghias bicara akhir, jelaslah
bahawa…
|
Kita
dapat menyaksikan betapa ……….
|
Kita perlu mengakui hakikat bahawa…
Yang paling nyata ialah….
|
Bagi membuktikan perkara ini, contoh yang
boleh diketengahkan ialah…
Implikasinya,,,
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Pada
hemat/pandangan saya, ……….…
|
Hal ini dikatakan demikian kerana…
Pada masa yang sama…..
|
Sebagai analoginya…
Justifikasinya….
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Lontaran
idea pertama/kedua/ketiga, …………..
|
Dalam konteks ini,
Hal ini menggambarkan…..
|
Biar kita lihat…
Secara langsung,…
|
Sebagai mengakhiri diskusi ini…
|
Beralih
pula pada perspektif yang lain, …….
|
Daripada realiti ini, dapat kita jelaskan…
Tambahan pula,…
|
Contoh ketara yang paling dekat dengan kita…
Kesannya….
|
Sebagai konklusinya, jelaslah bahawa…
|
KAD
SMARToISI UNTUK PENANDA WACANA MENARIK (HAFALAN) HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN ISI -------PENANDA WACANA
MENARIK
AYAT JUDUL/IDEA
|
AYAT HURAIAN
|
AYAT CONTOH
|
PENUTUP
|
Lanjutan
daripada huraian yang telah dinyatakan di atas …….…
|
Hal ini berlaku demikian kerana
Tambahan lagi,…
|
Sebagai contoh,
Impaknya,…
|
Sebagai menggulung segala yang telah
diperkatakan, jelaslah bahawa…
|
Setelah
meneliti perbincangan di atas secara mendalam dan terperinci, mauduk tentang
…….. akan dibugar dari perspektif ………..
|
Hal ini tercetus disebabkan oleh…
Oleh itu,…
|
Biar kita ambil contoh…
Kesannya,…
|
Sebagai penghias bicara akhir, jelaslah
bahawa…
|
Kupasan
dan huraian tentang ……….. tidak harus ada titik noktahnya, maka sebagai
meneruskan kesinambungan kupasan, moleklah andai kata ditinjau pula dari
aspek…..
|
Kita perlu mengakui hakikat bahawa…
Begitu juga halnya….
|
Bagi membuktikan perkara ini, contoh yang
boleh diketengahkan ialah…
Implikasinya,…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Sebagai penutup tirai
perbincangan, ………tema…….. yang dibincangkan di atas akan ditinjau dan dibugar
dari sudut ……… (Idea terakhir)
|
Hal ini dikatakan demikian kerana…
Dengan berbuat demikian,….
|
Sebagai analoginya…
Kesannya,…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Kita
tidak seharusnya memandang sebelah mata terhadap peranan yang dimainkan oleh
………
|
Dalam konteks ini,
Kendatipun demikian,…
|
Biar kita lihat…
Justifikasinya,…
|
Sebagai mengakhiri diskusi ini…
|
KAD
SMARToISI UNTUK PENANDA WACANA MENARIK (HAFALAN) HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN ISI -------PENANDA WACANA
MENARIK
AYAT JUDUL/IDEA
|
AYAT HURAIAN
|
AYAT CONTOH
|
PENUTUP
|
Lanjutan
daripada huraian yang telah dinyatakan di atas …….…
|
Hal ini berlaku demikian kerana
Tambahan lagi,…
|
Sebagai contoh,
Impaknya,…
|
Sebagai menggulung segala yang telah
diperkatakan, jelaslah bahawa…
|
Setelah
meneliti perbincangan di atas secara mendalam dan terperinci, mauduk tentang
…….. akan dibugar dari perspektif ………..
|
Hal ini tercetus disebabkan oleh…
Oleh itu,…
|
Biar kita ambil contoh…
Kesannya,…
|
Sebagai penghias bicara akhir, jelaslah
bahawa…
|
Kupasan
dan huraian tentang ……….. tidak harus ada titik noktahnya, maka sebagai
meneruskan kesinambungan kupasan, moleklah andai kata ditinjau pula dari
aspek…..
|
Kita perlu mengakui hakikat bahawa…
Begitu juga halnya….
|
Bagi membuktikan perkara ini, contoh yang
boleh diketengahkan ialah…
Implikasinya,…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Sebagai penutup tirai
perbincangan, ………tema…….. yang dibincangkan di atas akan ditinjau dan dibugar
dari sudut ……… (Idea terakhir)
|
Hal ini dikatakan demikian kerana…
Dengan berbuat demikian,….
|
Sebagai analoginya…
Kesannya,…
|
Sebagai penutup wacana ini, jelaslah bahawa…
|
Kita
tidak seharusnya memandang sebelah mata terhadap peranan yang dimainkan oleh
………
|
Dalam konteks ini,
Kendatipun demikian,…
|
Biar kita lihat…
Justifikasinya,…
|
Sebagai mengakhiri diskusi ini…
|
KAD SMARToPENUTUP UNTUK PENANDA WACANA MENARIK
(HAFALAN)
HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN
PENUTUP -------PENANDA WACANA MENARIK (PESAHAKE)
PERENGGAN
PENUTUP : PESAHAKE
|
|
PESAHAKE
|
PENANDA
WACANA
|
PE-PENEGASAN
|
Berdasarkan
huraian berkaitan dengan (TEMA), ternyatalah bahawa (AKAR TEMA)……
Sebagai
menggulung segala yang telah diperkatakan…
Sudah
terang lagikan bersuluh, isu ini/ semua pihak …
|
SA- SARANAN
|
Oleh
itu, kita/semua pihak/pihak sekolah/masyarakat dll haruslah……
Jika
semua pihak berganding bahu ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah sama
dituruni, insya-Allah isu/masalah ini akan ….
Jika
semua pihak mengambil langkah berjaga-jaga umpama sediakan payung sebelum
hujan, sudah tentu peribahasa nasi sudah menjadi bubur tidak akan berlaku.
|
HA – HARAPAN
|
Demi
merealisasikan visi kudsi Wawasan 2020, marilah kita bersama-sama …..
Dengan
keizinan Tuhan Yang Maha Esa, kita yakin dan percaya bahawa
Diharapkan,….
|
KE - KESIMPULAN
|
Sebagai kesimpulannya, marilah kita…..
|
KAD SMARToPENUTUP UNTUK PENANDA WACANA MENARIK
(HAFALAN)
HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN
PENUTUP -------PENANDA WACANA MENARIK (PESAHAKE)
PERENGGAN
PENUTUP : PESAHAKE
|
|
PESAHAKE
|
PENANDA
WACANA
|
PE-PENEGASAN
|
Berdasarkan huraian berkaitan dengan (TEMA),
ternyatalah bahawa (AKAR TEMA)……
|
SA-
SARANAN
|
Jika semua pihak berganding bahu ibarat ke bukit
sama didaki, ke lurah sama dituruni, insya-Allah isu/masalah ini akan ….
Jika semua pihak mengambil langkah berjaga-jaga
umpama sediakan payung sebelum hujan, sudah tentu peribahasa nasi sudah
menjadi bubur tidak akan berlaku.
|
HA –
HARAPAN
|
Dengan ini diharapkan, ….
Besarlah harapan kita untuk menyaksikan isu ini dapat
…
|
KE -
KESIMPULAN
|
Sebagai kesimpulannya, marilah kita…..
Perbincangan saya telah meniti ke puncaknya, maka
sebagai akhirulkalam …
Intihanya, …
/ Konklusinya, …
|
KAD SMARToPENUTUP UNTUK PENANDA WACANA MENARIK
(HAFALAN) HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN
PENUTUP -------PENANDA WACANA MENARIK (PESAHAKE)
PERENGGAN
PENUTUP : PESAHAKE
|
|
PESAHAKE
|
PENANDA
WACANA
|
PE-PENEGASAN
|
Berdasarkan
huraian berkaitan dengan (TEMA), ternyatalah bahawa (AKAR TEMA)……
|
SA- SARANAN
|
Oleh
itu, kita/semua pihak/pihak sekolah/masyarakat dll haruslah……
Jika
semua pihak berganding bahu ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah sama
dituruni, insya-Allah isu/masalah ini akan ….
Jika
semua pihak mengambil langkah berjaga-jaga umpama sediakan payung sebelum
hujan, sudah tentu peribahasa nasi sudah menjadi bubur tidak akan berlaku.
|
HA – HARAPAN
|
Marilah
kita menjangkau sehabis tangan untuk mencorakkan masa depan negara dengan
warna seindah pelangi dalam merealisasikan misi dan visi Wawasan 2020.
Sebelum
nasi menjadi bubur, sebelum visi dan misi menjadi kabur, sewajarnya kita
melakukan anjakan paradigma untuk mewujudkan kesejahteraan sejagat.
|
KE - KESIMPULAN
|
Tuntasnya,
dapatlah kita rumuskan di sini bahawa …
Tidak
ada kusut yang tidak terlerai, tidak ada keruh yang tidak jernih, oleh itu,
kata sepakat seia sekata perlu diambil untuk menangani isu ini.
|
KAD SMARToPENUTUP UNTUK PENANDA WACANA MENARIK
(HAFALAN)
HAKCIPTA TERPELIHARA
PERENGGAN
PENUTUP -------PENANDA WACANA MENARIK (PESAHAKE)
PERENGGAN
PENUTUP : PESAHAKE
|
|
PESAHAKE
|
PENANDA
WACANA
|
PE-PENEGASAN
|
Berdasarkan
huraian berkaitan dengan (TEMA), ternyatalah bahawa (AKAR TEMA)……
|
SA- SARANAN
|
Oleh
itu, kita/semua pihak/pihak sekolah/masyarakat dll haruslah……
Jika
semua pihak berganding bahu ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah sama
dituruni, insya-Allah isu/masalah ini akan ….
Jika
semua pihak mengambil langkah berjaga-jaga umpama sediakan payung sebelum
hujan, sudah tentu peribahasa nasi sudah menjadi bubur tidak akan berlaku.
|
HA – HARAPAN
|
Marilah
kita menjangkau sehabis tangan untuk mencorakkan masa depan negara dengan
warna seindah pelangi dalam merealisasikan misi dan visi Wawasan 2020.
Sebelum
nasi menjadi bubur, sebelum visi dan misi menjadi kabur, sewajarnya kita
melakukan anjakan paradigma untuk mewujudkan kesejahteraan sejagat.
|
KE - KESIMPULAN
|
Tuntasnya,
dapatlah kita rumuskan di sini bahawa …
Tidak
ada kusut yang tidak terlerai, tidak ada keruh yang tidak jernih, oleh itu,
kata sepakat seia sekata perlu diambil untuk menangani isu ini.
|
PERENGGAN PENDAHULUAN (KSSMJA)
|
|
A-RCA
|
PENANDA
WACANA
|
K-KENYATAAN
TEMA
|
· Dalam
menongkah arus pemodenan, kita sering kali disogokkan dengan isu ………………
· Dalam
meniti alaf baharu, pelbagai isu/kemelut yang
telah disajikan sama ada melalui media elektronik mahupun media cetak.
· Pada
era globalisasi dunia tanpa sempadan, perbahasan tentang …..…… sering diperkatakan oleh masyarakat di Malaysia.
· Dalam
meniti ranjau kehidupan yang penuh pancaroba ini, isu ………… sering kali
dipolemikkan sama ada di warung-warung kopi mahupun dibahaskan di parlimen.
· Isu/Mauduk
tentang …………… tidak pernah sunyi daripada menjadi topik perbincangan hangat
yang dibahaskan dalam pelbagai medium komunikasi di Malaysia.
|
M-MENGAPA
?
Ayat
Tanya
|
· Persoalannya
kini, ……… [tugasan soalan]……… ?
· Persoalan yang sering berlegar-legar di minda kita
ialah……?
· Persoalan yang sering menjadi tanda tanya kepada
kita ialah …?
· Persoalan yang telah menerjah dan menerawang dalam
minda kita ialah …………?
· Persoalan yang akan dikupas sekejap lagi ialah ……………..?
|
[AC]
Ayat
Contoh
|
· Antara contoh ……… yang dapat kita ketengahkan
ialah ……
|
JA-JAWAPAN
Ayat Arah
|
· Oleh
hal yang demikian, ………[skop soalan]………
yang mewarnai fokus perbincangan akan dikupas dan dibugar secara
terperinci untuk kepentingan/kebaikan semua pihak.
· Tiada
penyakit yang tiada penawarnya, maka usaha-usaha/prakarsa yang konkrit, sistematik lagi pragmatik
harus dilaksanakan secara berterusan agar masalah ini boleh dibasmi sehingga
ke akar umbi.
· Sebagai
memperkukuh persoalan tersebut, punca-punca/faktor-faktor yang menunjangi masalah ini perlu
diperincikan demi kebaikan bersama.
· Usaha
pasti akan membuahkan hasil kalau pelbagai
langkah yang efektif dan drastik dilakukan segera untuk mengatasi masalah
yang sudah bersarang lama di negara kita ini.
· Setelah
meneliti dan mengkaji …tugasan/tema….. sehingga ke akar
umbi, saya bersetuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa …………….
|
PERENGGAN PENDAHULUAN (KSSMJA)
|
|
A-RCA
|
PENANDA
WACANA
|
K-KENYATAAN
TEMA
|
· Dalam
menongkah arus pemodenan, kita sering kali disogokkan dengan isu ………………
· Dalam
meniti alaf baharu, pelbagai isu/kemelut yang
telah disajikan sama ada melalui media elektronik mahupun media cetak.
· Pada
era globalisasi dunia tanpa sempadan, perbahasan tentang …..…… sering diperkatakan oleh masyarakat di Malaysia.
· Dalam
meniti ranjau kehidupan yang penuh pancaroba ini, isu ………… sering kali
dipolemikkan sama ada di warung-warung kopi mahupun dibahaskan di parlimen.
· Isu/Mauduk
tentang …………… tidak pernah sunyi daripada menjadi topik perbincangan hangat
yang dibahaskan dalam pelbagai medium komunikasi di Malaysia.
|
M-MENGAPA
?
Ayat
Tanya
|
· Persoalannya
kini, ……… [tugasan soalan]……… ?
· Persoalan yang sering berlegar-legar di minda kita
ialah……?
· Persoalan yang sering menjadi tanda tanya kepada
kita ialah …?
· Persoalan yang telah menerjah dan menerawang dalam
minda kita ialah …………?
· Persoalan yang akan dikupas sekejap lagi ialah ……………..?
|
[AC]
Ayat
Contoh
|
· Antara contoh ……… yang dapat kita ketengahkan
ialah ……
|
JA-JAWAPAN
Ayat Arah
|
· Oleh
hal yang demikian, ………[skop soalan]………
yang mewarnai fokus perbincangan akan dikupas dan dibugar secara
terperinci untuk kepentingan/kebaikan semua pihak.
· Tiada
penyakit yang tiada penawarnya, maka usaha-usaha/prakarsa yang konkrit, sistematik lagi pragmatik
harus dilaksanakan secara berterusan agar masalah ini boleh dibasmi sehingga
ke akar umbi.
· Sebagai
memperkukuh persoalan tersebut, punca-punca/faktor-faktor yang menunjangi masalah ini perlu
diperincikan demi kebaikan bersama.
· Usaha
pasti akan membuahkan hasil kalau pelbagai
langkah yang efektif dan drastik dilakukan segera untuk mengatasi masalah
yang sudah bersarang lama di negara kita ini.
· Setelah
meneliti dan mengkaji …tugasan/tema….. sehingga ke akar
umbi, saya bersetuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa …………….
|
terima kasih!!
ReplyDeletemohon guna dan share boleh
ReplyDelete