KARANGAN RUMUSAN HAKCIPTA
TERPELIHARA PUAN HAMIDAH BINTI RAYA
KAD MODUL SMART PENDAHULUAN KARANGAN RUMUSAN
1.
Baca petikan
di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang kesan kelemahan institusi keluarga
dan langkah-langkah mengatasinya.
Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah
perkataan.
Rumusan
membincangkan implikasi/ impak kelemahan institusi keluarga dan langkah-langkah
mengatasinya.
2.
Baca petikan
di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang sebab-sebab
khidmat sistem pesanan ringkas amat diperlukan pengguna dan
langkah-langkah menjimatkan
penggunaannya. Panjang
rumusan hendaklah tidak melebihi 120
patah perkataan.
Rumusan
membincangkan factor-faktor/punca-punca
khidmat system pesanan ringkas amat diperlukanpengguna dan langkah-langkah
menjimatkan penggunaannya.
3. Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian tuliskan satu rumusan tentang kepentingan hutan
bakau kepada negara
ini dan langkah-langkah
memuliharanya. Panjang
rumusan anda hendaklah
tidak melebihi 120 patah perkataan.
Rumusan membincangkan
kebaikan/kemaslahatan/faedah hutan bakau
kepada negara ini dan langkah-langkah memuliharanya.
4. Baca petikan
di bawah dengan teliti kemudian
tuliskan satu rumusan tentang
faktor-faktor yang mempengaruhi keghairahan orang ramai mengunjungi pusat beli-belah dan ciri-ciri pusat beli-belah yang selamat. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah
perkataan.
Rumusan membincangkan punca-punca/sebab-sebab yang
mempengaruhi keghairahan orang ramai mengunjungi pusat beli-belah dan ciri-ciri
pusat beli-belah yang selamat.
5. Baca petikan
di bawah dengan teliti
kemudian buat satu rumusan tentang
langkah-langkah mengatasi gejala buli dan kesan-kesan
gejala itu ke atas pelajar. Panjang
rumusan hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Rumusan membincangkan usaha-usaha mengatasi geja buli
dan kesan-kesan gejala itu ke atas pelajar.
6. Baca petikan di
atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang kesan-kesan
pudarnya penghayatan semangat patriotik
dalam kalangan generasi muda dan cara mengatasi. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Rumusan
membincangkan implikasi-implikasi
pudarnya penghayatan semangat patriotik dalam kalangan generasi muda dan cara
mengatasi.
7.
Baca petikan di atas dengan teliti dan kemudian buat satu
rumusan tentang punca-
punca generasi kini tidak menghayati
semangat patriotik dan kesannya.Panjang
rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Rumusan
membincangkan sebab-sebab/faktor-faktor
generasi kini tidak menghayati semangat patriotik dan kesannya.
8.
Baca petikan di
atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang
langkah-langkah memupuk semangat
kejiranan dalam masyarakat bandar dan kesannya.
Panjang rumusan anda hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Rumusan membincangkan usaha-usaha memupuk semangat
kejiranan dalam masyarakat Bandar dan kesannya.
9.
Baca
petikan di atas dengan teliti dan
kemudian buat satu rumusan tentang usaha-usaha memupuk minat membaca dalam kalangan pelajar luar bandar dan kesannya. Panjang rumusan
anda hendaklah tidak melebihi
120 patah perkataan.
Rumusan
membincangkan langkah-langkah memupuk
minat membaca dalam kalangan pelajar luar Bandar dan kesanya.
10. Baca petikan di atas dengan teliti dan
kemudian buat satu rumusan tentang tindakan
mengurangkan kesan inflasi di negara kita
dan sebab-sebab masalah
inflasi sukar diatasi. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Rumusan
membincangkan langkah mengurangkan kesan
inflasi di Negara kita dan sebab-sebab masalah inflasi sukar di atasi.
11. Baca
petikan di atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang punca
keruntuhan moral dalam kalangan masyarakat di negara ini
dan langkah membendungnya.
Panjang
rumusan anda hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Rumusan membincangkan sebab/factor keruntuhan moral
dalam kalangan masyarakat di Negara ini dn langkah membendungnya.
KARANGAN RUMUSAN HAKCIPTA
TERPELIHARA PUAN HAMIDAH BINTI RAYA
KAD MODUL SMARToISI KARANGAN RUMUSAN
TEKNIK MENULIS ISI TERSURAT(CARA CARI ISI DALAM PETIKAN
RUMUSAN)
KATA TUGASAN ISI TERSURAT
|
PENANDA / KATA KUNCI
|
Kebaikan/faedah/Kelebihan/Manfaat/kepentingan
|
Dapat/mampu/boleh
|
Usaha/langkah/Kaedah/Cara/Tindakan
|
Pihak/hendaklah/haruslah/perlu/mesti/boleh/wajar/
sepatutnya
|
Akibat/kesan/implikasi/natijah/impak
|
Akan menyebabkan/ akan mengakibatkan/ akan mengalami/
akibatnya/kesannya/ mendatangkan/menjadikan
|
Halangan/kekangan/masalah/rintangan
|
Masalahnya/kekangannya/halangannya
|
Sebab/faktor/punca
|
Antara sebab/ faktor lain/oleh sebab/ disebabkan
|
kata kunci lain
untuk isi tersurat:
a. Kata Penegas- juga, pula
b. Penanda Wacana- selain itu, seterusnya
c. Perkataan lain- malahan, turut
d. Kata kerja transitif- me, mem, men, meng, menge
TEKNIK MENULIS ISI TERSIRAT (difikirkan sendiri
berdasarkan perkara kedua dalam tajuk)
SEKOLAH
|
Pengajaran di dalam kelas
Aktiviti kokurikulum
Peranan guru
|
IBU BAPA
|
Memberikan didikan/asuhan
Memberikan kasih sayang
Menjadi contoh teladan
|
MEDIA MASSA
|
Pengiklanan/Promosi berterusan
Membuat dokumentari/edarkan risalah
|
RAKAN SEBAYA
|
Pengaruh positif
Sokongan
|
KERAJAAN
|
Penguatkuasaan undang-undang
Dendaan /hukuman
Memberikan dana / bantuan
Kewangan /pemasaran
Membuat kempen
|
TEKNIK MEMBUAT KESIMPULAN
-
Cadangan
ditunjukkan oleh perkataan perlu/harus/hendaklah….(lihat
tajuk)
-
Tujuan
ditunjukkan oleh perkataan supaya/agar (rujuk kesan kepada diri, rakyat,
masyarakat, organisasi atau Negara)
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu
rumusan tentang faedah-faedah pembelajaran Komponen sastera (KOMSAS) dan
cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.
Tujuan/harapan
|
Cadangan
|
Kesimpulannya, murid hendaklah mempelajari KOMSAS agar
bahasa Melayu dapat dimartabatkan.
KARANGAN RUMUSAN HAKCIPTA
TERPELIHARA PUAN HAMIDAH BINTI RAYA
KAD MODUL SMARToISI KARANGAN RUMUSAN
TEKNIK MENULIS ISI TERSURAT(CARA CARI ISI DALAM PETIKAN
RUMUSAN)
KATA TUGASAN ISI TERSURAT
|
PENANDA / KATA KUNCI
|
Kebaikan/faedah/Kelebihan/Manfaat/kepentingan
|
Dapat/mampu/boleh
|
Usaha/langkah/Kaedah/Cara/Tindakan
|
Pihak/hendaklah/haruslah/perlu/mesti/boleh/wajar/
sepatutnya
|
Akibat/kesan/implikasi/natijah/impak
|
Akan menyebabkan/ akan mengakibatkan/ akan mengalami/
akibatnya/kesannya/ mendatangkan/menjadikan
|
Halangan/kekangan/masalah/rintangan
|
Masalahnya/kekangannya/halangannya
|
Sebab/faktor/punca
|
Antara sebab/ faktor lain/oleh sebab/ disebabkan
|
kata kunci lain
untuk isi tersurat:
e. Kata Penegas- juga, pula
f.
Penanda Wacana- selain itu,
seterusnya
g. Perkataan lain- malahan, turut
h. Kata kerja transitif- me, mem, men, meng, menge
TEKNIK MENULIS ISI TERSIRAT (difikirkan sendiri
berdasarkan perkara kedua dalam tajuk)
SEKOLAH
|
Pengajaran di dalam kelas
Aktiviti kokurikulum
Peranan guru
|
IBU BAPA
|
Memberikan didikan/asuhan
Memberikan kasih sayang
Menjadi contoh teladan
|
MEDIA MASSA
|
Pengiklanan/Promosi berterusan
Membuat dokumentari/edarkan risalah
|
RAKAN SEBAYA
|
Pengaruh positif
Sokongan
|
KERAJAAN
|
Penguatkuasaan undang-undang
Dendaan /hukuman
Memberikan dana / bantuan
Kewangan /pemasaran
Membuat kempen
|
TEKNIK MEMBUAT KESIMPULAN
-
Cadangan
ditunjukkan oleh perkataan perlu/harus/hendaklah….(lihat
tajuk)
-
Tujuan
ditunjukkan oleh perkataan supaya/agar (rujuk kesan kepada diri, rakyat,
masyarakat, organisasi atau Negara)
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu
rumusan tentang faedah-faedah pembelajaran Komponen sastera (KOMSAS) dan
cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.
Tujuan/harapan
|
Cadangan
|
Kesimpulannya, murid hendaklah mempelajari KOMSAS agar
bahasa Melayu dapat dimartabatkan.
No comments:
Post a Comment