Tuesday, September 4, 2018

KAD SMART KARANGAN RUMUSAN


KARANGAN RUMUSAN                                                                     HAKCIPTA TERPELIHARA PUAN HAMIDAH BINTI RAYA
KAD MODUL SMART PENDAHULUAN KARANGAN RUMUSAN
1.    Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang kesan  kelemahan institusi keluarga dan langkah-langkah mengatasinya. Panjang  rumusan  hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan membincangkan implikasi/ impak kelemahan institusi keluarga dan langkah-langkah mengatasinya.
2.    Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang sebab-sebab khidmat sistem pesanan ringkas amat diperlukan pengguna dan langkah-langkah menjimatkan penggunaannya.  Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan factor-faktor/punca-punca khidmat system pesanan ringkas amat diperlukanpengguna dan langkah-langkah menjimatkan penggunaannya.

3.    Baca petikan di bawah dengan teliti kemudian tuliskan satu rumusan tentang  kepentingan   hutan   bakau   kepada   negara  ini  dan  langkah-langkah            memuliharanya.  Panjang  rumusan  anda  hendaklah   tidak  melebihi 120 patah   perkataan.

Rumusan  membincangkan kebaikan/kemaslahatan/faedah  hutan bakau kepada negara ini dan langkah-langkah memuliharanya.
  
4.    Baca  petikan  di bawah  dengan teliti kemudian tuliskan satu rumusan tentang faktor-faktor yang mempengaruhi keghairahan orang ramai mengunjungi  pusat beli-belah dan ciri-ciri pusat beli-belah yang selamat.  Panjang rumusan  anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan punca-punca/sebab-sebab yang mempengaruhi keghairahan orang ramai mengunjungi pusat beli-belah dan ciri-ciri pusat beli-belah yang selamat.

5.    Baca  petikan  di bawah  dengan  teliti  kemudian  buat satu rumusan tentang   langkah-langkah mengatasi gejala buli dan kesan-kesan gejala itu ke atas pelajar.  Panjang  rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan usaha-usaha mengatasi geja buli dan kesan-kesan gejala itu ke atas pelajar.
        
6.    Baca petikan di  atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang kesan-kesan pudarnya penghayatan  semangat patriotik dalam kalangan generasi muda dan cara mengatasi. Panjang rumusan anda hendaklah tidak  melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan implikasi-implikasi pudarnya penghayatan semangat patriotik dalam kalangan generasi muda dan cara mengatasi.







7.    Baca petikan di  atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang   punca- punca generasi kini tidak menghayati semangat patriotik dan          kesannya.Panjang  rumusan anda hendaklah tidak  melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan sebab-sebab/faktor-faktor generasi kini tidak menghayati semangat patriotik dan kesannya.

8.    Baca petikan  di atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah memupuk semangat kejiranan dalam masyarakat bandar dan kesannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak  melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan usaha-usaha memupuk semangat kejiranan dalam masyarakat Bandar dan kesannya.

9.    Baca petikan  di atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang          usaha-usaha memupuk minat membaca  dalam kalangan pelajar luar       bandar dan kesannya. Panjang rumusan anda hendaklah tidak  melebihi  120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan langkah-langkah memupuk minat membaca dalam kalangan pelajar luar Bandar dan kesanya.

10.  Baca petikan di atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang tindakan mengurangkan kesan inflasi di negara kita   dan sebab-sebab masalah inflasi sukar diatasi. Panjang rumusan anda hendaklah tidak  melebihi 120 patah perkataan.

Rumusan  membincangkan langkah mengurangkan kesan inflasi di Negara kita dan sebab-sebab masalah inflasi sukar di atasi.

11.  Baca petikan di atas dengan teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang           punca keruntuhan moral dalam kalangan masyarakat di negara ini             dan langkah membendungnya. Panjang rumusan anda hendaklah          tidak  melebihi 120 patah      perkataan.

Rumusan  membincangkan sebab/factor keruntuhan moral dalam kalangan masyarakat di Negara ini dn langkah membendungnya.







KARANGAN RUMUSAN                                                                     HAKCIPTA TERPELIHARA PUAN HAMIDAH BINTI RAYA
KAD MODUL SMARToISI KARANGAN RUMUSAN
TEKNIK MENULIS ISI TERSURAT(CARA CARI ISI DALAM PETIKAN RUMUSAN)
KATA TUGASAN ISI TERSURAT
PENANDA / KATA KUNCI
Kebaikan/faedah/Kelebihan/Manfaat/kepentingan
Dapat/mampu/boleh
Usaha/langkah/Kaedah/Cara/Tindakan
Pihak/hendaklah/haruslah/perlu/mesti/boleh/wajar/
sepatutnya
Akibat/kesan/implikasi/natijah/impak
Akan menyebabkan/ akan mengakibatkan/ akan mengalami/ akibatnya/kesannya/ mendatangkan/menjadikan
Halangan/kekangan/masalah/rintangan
Masalahnya/kekangannya/halangannya
Sebab/faktor/punca
Antara sebab/ faktor lain/oleh sebab/ disebabkan
 kata kunci lain untuk isi tersurat:
a.       Kata Penegas- juga, pula
b.      Penanda Wacana- selain itu, seterusnya
c.       Perkataan lain- malahan, turut
d.      Kata kerja transitif- me, mem, men, meng, menge

TEKNIK MENULIS ISI TERSIRAT (difikirkan sendiri berdasarkan perkara kedua dalam tajuk)
SEKOLAH
Pengajaran di dalam kelas
Aktiviti kokurikulum
Peranan guru
IBU BAPA
Memberikan didikan/asuhan
Memberikan kasih sayang
Menjadi contoh teladan
MEDIA MASSA
Pengiklanan/Promosi berterusan
Membuat dokumentari/edarkan risalah
RAKAN SEBAYA
Pengaruh positif
Sokongan
KERAJAAN
Penguatkuasaan undang-undang
Dendaan /hukuman
Memberikan dana / bantuan
Kewangan /pemasaran
Membuat kempen


TEKNIK MEMBUAT KESIMPULAN
-          Cadangan ditunjukkan oleh perkataan perlu/harus/hendaklah….(lihat tajuk)
-          Tujuan ditunjukkan oleh perkataan supaya/agar (rujuk kesan kepada diri, rakyat, masyarakat, organisasi atau Negara)
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang faedah-faedah pembelajaran Komponen sastera (KOMSAS) dan cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.
Tujuan/harapan
Cadangan
AMBIL DARIPADA SOALAN

Kesimpulannya, murid hendaklah mempelajari KOMSAS agar bahasa Melayu dapat dimartabatkan.
KARANGAN RUMUSAN                                                                     HAKCIPTA TERPELIHARA PUAN HAMIDAH BINTI RAYA
KAD MODUL SMARToISI KARANGAN RUMUSAN
TEKNIK MENULIS ISI TERSURAT(CARA CARI ISI DALAM PETIKAN RUMUSAN)
KATA TUGASAN ISI TERSURAT
PENANDA / KATA KUNCI
Kebaikan/faedah/Kelebihan/Manfaat/kepentingan
Dapat/mampu/boleh
Usaha/langkah/Kaedah/Cara/Tindakan
Pihak/hendaklah/haruslah/perlu/mesti/boleh/wajar/
sepatutnya
Akibat/kesan/implikasi/natijah/impak
Akan menyebabkan/ akan mengakibatkan/ akan mengalami/ akibatnya/kesannya/ mendatangkan/menjadikan
Halangan/kekangan/masalah/rintangan
Masalahnya/kekangannya/halangannya
Sebab/faktor/punca
Antara sebab/ faktor lain/oleh sebab/ disebabkan
 kata kunci lain untuk isi tersurat:
e.      Kata Penegas- juga, pula
f.        Penanda Wacana- selain itu, seterusnya
g.       Perkataan lain- malahan, turut
h.      Kata kerja transitif- me, mem, men, meng, menge

TEKNIK MENULIS ISI TERSIRAT (difikirkan sendiri berdasarkan perkara kedua dalam tajuk)
SEKOLAH
Pengajaran di dalam kelas
Aktiviti kokurikulum
Peranan guru
IBU BAPA
Memberikan didikan/asuhan
Memberikan kasih sayang
Menjadi contoh teladan
MEDIA MASSA
Pengiklanan/Promosi berterusan
Membuat dokumentari/edarkan risalah
RAKAN SEBAYA
Pengaruh positif
Sokongan
KERAJAAN
Penguatkuasaan undang-undang
Dendaan /hukuman
Memberikan dana / bantuan
Kewangan /pemasaran
Membuat kempen


TEKNIK MEMBUAT KESIMPULAN
-          Cadangan ditunjukkan oleh perkataan perlu/harus/hendaklah….(lihat tajuk)
-          Tujuan ditunjukkan oleh perkataan supaya/agar (rujuk kesan kepada diri, rakyat, masyarakat, organisasi atau Negara)
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang faedah-faedah pembelajaran Komponen sastera (KOMSAS) dan cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.
Tujuan/harapan
Cadangan
AMBIL DARIPADA SOALAN

Kesimpulannya, murid hendaklah mempelajari KOMSAS agar bahasa Melayu dapat dimartabatkan.


No comments:

Post a Comment