CARA
MENULIS KARANGAN RESPON TERBUKA/UMUM MENGGUNAKAN TEKNIK JUMBAKPEK
Contoh
1: UNIT 1: RUMAH TERBUKA RAKYAT MALAYSIA (Tingkatan
5)-Buku teks ms. 1-22
Keamanan,
kemakmuran dan kesejahteraan rakyat dalam sesebuah Negara banyak bergantung
pada perpaduan kaum.
Jelaskan
usaha-usaha pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan kaum di Negara ini.
Teknik TAAFDiRu
(Tema/ayat tugasan/format karangan/dimensi/rangka isi/ungkapan menarik)
Tema/isu tugasan: perpaduan kaum
Akar tema: keamanan,
kemakmuran/kesejahteraan rakyat dalam sesebuah Negara/di Negara ini
Ayat tugasan/soalan: usaha-usaha pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan
kaum di Negara ini.
Format karangan: karangan jelaskan (KTB)
Dimensi karangan: Dimensi masyarakat (Pelbagai pihak)
Rangka Isi: 5 / 6 isi
Ungkapan menarik: peribahasa /kata hikmat /slogan
Isu perpaduan kaum merupakan satu usaha berterusan
yang perlu dipikul dan dijunjung bersama-sama oleh semua pihak.(K) Hal ini
dikatakan demikian kerana jika ikatan silaturrahim dan perpaduan musnah dalam
masyarakat, nescaya pelbagai impak negatif akan menimpa masyarakat khususnya
dan Negara amnya.(S) Hal ini amat membimbangkan masyarakat kita jika tidak
ditangani dengan kadar yang segera.(S) Persoalannya, apakah usaha-usaha
pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan kaum di negara ini? (M)Oleh sebab
itu, pelbagai usaha perlu diambil oleh pihak-pihak tertentu bagi memupuk dan
membaja agar perpaduan terus subur dan mewangi dalam kehidupan masyarakat
sekalu gus mengelakkan peristiwa hitam 13 mei 1969 daripada berulang kembali.(JA)
Memang tidak dapat dinafikan bahawa,
usaha-usaha pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan kaum di negara ini adalah
peranan ibu bapa, para pendidik dan pihak sekolah.(JU) Hal ini dikatakan
demikian kerana, ibu bapa dan pendidik merupakan wahana dalam membina generasi
masa hadapan yang mengutamakan keharmonian antara kaum.(M) Dalam institusi
keluarga, ibu bapa merupakan entity mithali kepada anak dan harus menonjolkan
teladan yang baik.(B) Contohnya, ibu bapa haruslah bertegur sapa dan melayani
jiran tetangga dengan mesra tanpa mengira bangsa, kaum dan anutan agama.(B) Barisan pendidik di sekolah pula juga memainkan tanggungjawab
signifikan dalam menerapkan nilai murni dan moral ke dalam sanubari anak murid.(B) Melalui pengajaran subjek pendidikan Moral
dan Sivik Kewarnegaraan, para pendidik boleh memberikan bimbingan dan nasihat
yang konsisten untuk membentuk sahsiah terpuji dan positif dalam kalangan murid
sejak dari tahun satu hinggalah ke sekolah menengah dan university.(B) Kesannya
sejak kecil lagi anak-anak akan terpengaruh untuk mencontohi sikap ibu bapa
yang menghormati kaum lain serta didikan para guru yang mengajar tentang nilai
hormat-menghormati kaum lain, bak kata peribahasa, melentur buluh biarlah dari
rebungnya.(K+PE) Jelaslah bahawa, peranan ibu bapa, para pendidik dan pihak
sekolah amat penting sebagai wadah untuk mewujudkan perpaduan kaum di Malaysia.(K)
Suatu hakikat yang tidak dapat diketepikan
ialah peranan media massa juga penting sebagai modus operandi pelbagai pihak
untuk mewujudkan perpaduan kaum di Negara ini.(JU) Hal ini dikatakan demikian
kerana, media massa merupakan sebuah rangkaian perhubungan yang banyak
digunakan dalam era globalisasi ini.(M) Dalam konteks mengukuhkan perpaduan
kaum, media massa seharusnya digunakan dengan sebaik-baiknya untuk menyebarkan
informasi dan mesej positif tentang kepentingan bersatu padu dalam kalangan
masyarakat di Malaysia.(B) Sebagai
tamsilannya, stesen penyiaran tempatan seperti TV1, TV 2, TV3, radio penyiaran
dan sebagainya boleh menyiarkan program berunsur perpaduan dan meletakkan
pelakon yang berbilang bangsa. (C) Impaknya,sudah pasti siaran ini dapat
menerapkan nilai perpaduan dalam jiwa masyarakat di samping menyelitkan unsur
hiburan dalam program tersebut.(K) Filem Bukit Kepong misalnya dapat
mempamerkan nilai perpaduan dan semangat cintakan tanahair di negara kita.(K) Hal ini bertepatan dengan peribahasa, bagai
aur dengan tebing apabila menonton filem yang mengaitkan nilai kerja sama
sesama kaum untuk mencapai kemerdekaan dan perpaduan .(PE) Huraian yang
dinyatakan ini menjelaskan bahawa peranan media massa merupakan antara usaha
pelbagai pihak untuk mewujudkan perpaduan kaum di Negara kita.(K)
Kita tidak seharusnya memandang sebelah mata terhadap peranan
masyarakat dalam usaha pelbagai pihak
untuk mewujudkan perpaduan kaum di negara ini.(JU) Dalam konteks ini, aktiviti
kemasyarakatan seperti penganjuran aktiviti gotong-royong merupakan aset
penting masyarakat untuk memupuk semangat bekerjasama sesama kaum yang
berbilang bangsa terutamanya di kawasan perumahan yang didiami oleh masyarakat
pelbagai kaum.(M) Aktiviti gotong-royong
ini juga dapat membersihkan dan mengindahkan kawasan persekitaran tempat
kediaman.(B) Tambahan pula, melalui aktiviti sebegini mampu menjamin keceriaan
persekitaran tempat kediaman dan juga membuka ruang serta peluang berkomunikasi
sesame jiran tetangga.(B) Pada masa yang sama, konsep rumah terbuka haruslah
diperkukuhkan di negara kita.(B) Rumah
terbuka merupakan elemen pemupukan perpaduan yang efektif kerana dapat
mendedahkan masyarakat kepada keunikan adat resam kaum lain.(B) Misalnya,
amalan mengadakan rumah terbuka hari raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Hari Natal
dan sebagainya.(C) Secara tidak langsung, persefahaman antara kaum dapat
diwujudkan dan hubungan erat bak isi dengan kuku dapat dijalin.(K) Aktiviti gotong-royong semasa perayaan juga
bersesuaian dengan peribahasa bagai aur dengan tebing untuk bersama-sama
menyediakan juadah dan persiapan tempat untuk menjayakan amalan hari terbuka
ini.(PE) Saya optimis bahawa peranan masyarakat melalui aktiviti gotong
–royong merupakan antara usaha pelbagai pihak untuk mewujudkn
perpaduan kaum di Malaysia.(K)
Dalam pada itu , peranan pihak kerajaan juga adalah antara langkah
pelbagai pihak mewujudkan perpaduan kaum di Negara kita.(JU) Hal ini dikatakan
demikian kerana, pihak kerajaan sentiasa membuat anjakan paradigm demi
meningkatkan jalinan kemesraan masyarakat dengan mengadakan banyak aktiviti
pada peringkat taman-taman perumahan.(M) Di samping itu, sistem perundangan negara
juga memberi hak kebebasan bersuara kepada rakyat di Malaysia.(M) Namun demikian , rakyat seharusnya
menghindari diri daripada sebarang tindakan yang boleh mencetuskan provokasi
kaum. (B) Marhaen di Malaysia seharusnya mengawal nafsu diri dan tidak
mengambil kesempatan dengan melahirkan isu sensitif dan kontroversi.
Natijahnya, ia dapat mengelakkan muhibah dan perpaduan kaum daripada rosak
kerana bak kata cogan kata, mencegah lebih baik daripada mengubati.(B) Sebagai
tamsilannya, kerajaan perlulah mengadakan program ceramah tentang perpaduan
kaum pada alaf baru ini, menguatkuasakan undang-undang tentang demontrasi yang
berunsur keganasan dan memperbanyak kempen cintailah Negara kita.(K+C) Sebelum
nasi menjadi bubur molek kiranya kerajaan mempercepat dan meningkatkan tindakan
ke arah perpaduan kaum melalui akitiviti yang dicadangkan tadi.(PE) Hal ini
kerana masa itu emas , jika terlambat buruk padahnya. Benarlah, peranan kerajaan merupakan cara untuk
mengurangkan pertengkaran dan perselisihan faham antara kaum.(K)
Berdasarkan huraian berkaitan dengan usaha-usaha
pelbagai pihak bagi mewujudkan perpaduan kaum, ternyatalah bahawa perpaduan
merupakan tunjang dan asas Negara Malaysia. (PE)Oleh itu, semua pihak haruslah
menggembleng tenaga dan berganding bahu untuk memainkan peranan masing-masing
dalam menerbitkan semangat perpaduan dalam sanubari sendiri dan orang lain.(SA)
Jika semua masyarakat berganding bahu, ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah
sama dituruni, maka perpaduan kaum dapat dicapai dan digenggam erat.(SA) Dengan
ini diharapkan peristiwa hitam seperti 13 Mei 1969 dapat dielakkan daripada
berulang kembali. (HA)Sebagai
kesimpulan, marilah kita bersama-sama menyahut seruan kerajaan dan beriltizam
untuk mewujudkan masyarakat yang bersatu padu dan hidup harmoni demi
merealisasikan wawasan 2020 nanti.(KE)
No comments:
Post a Comment